INTR0 B0UT ME

My Photo
mizz ghah
i am 24 years old girl whom very much love bout myself, my family and really appreciate all the moments of my life..n0t worry bout t0morrow..s0meone who likes the freed0m,beauty and education..Alhamdulillah, i graduated as a Bachelors Degree in Electrical Engineering with Honours.if i have extended life and if there's a chance, i want to continue my study at a higher level..Insyallah..sumtimes im a emotional pers0n..ermmm...whats0ever..owh well..this is my life, When Heart's Say is my blog..;-)
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Monday, March 22, 2010

:: trip to stesen satelit bumi ::

22 Mac..kitorng ader trip ke Kuantan..sape kitorg??kitorg ye lah satu kelas yg mengambil subjek EMG means elektromagnet gunaan..ader wt lawatan ke Stesen Satelit Bumi Kuantan..ni semata2 xmo wt projek yep..so kitorg wt lawatan then kne submit report bout lawatan ni..bertolak dr sini jam 5 pg bebs..hehe..maunye x ngantok.ng mata dh hampir tersembul tercongok nunggu bus kt depan kolej..tp jgn riso..aku da bawak selimut karton2 gtu coz leh continue tdo aku lam bus..lalala..g 2 buah bus.satu bus untok kaum hawa dan satu bus untok kaum adam.bus sampei jer teros terkejo2nk chop tempat..haha..mcm dak tadika kan..ala saje jew.nengok2 bus buruk..alahai..nape la Uthm simpan bus baru ek?asal duduk je atas seat xyah nk tarik mda tepi tu..duduk je sandar bdn ..terus je jdik terbaring seat tu..alamak!..tempat nk buh tgn kt tepi pown da tercabut..mintak maap yerk..bkn nk aibkan uthm aku sendirik..but..plis la consider..trip kami bknnyer stakat batu pahat okeh..jauh tu..kami ke kuantan..hehe 

lebey kurang kol 10lebey gtu la kot sampai kt stesen bumi tu..cam pelik gak coz masuk lam kampong org.adakah stesen ni sekadar umah org?..haha..oh no no no..bukan umah org dan juga bkn pondok ayam..mata tertancap ..terkejut nengok satu piring yg besar...wahh..hamek ko..tu la stesen satelit!

hamek ko! nh dia satelit..

ni kanank-kanak ribena

pas dengar pasal penerangan dan bersoal-soal jawab..terus g lawat tempat2 penting lam tu..msti korang x bape nk paham kan..ye lar subjek aku ni ader kaintan ng menda ni..pasal antenna la..camne satelit bla..bla...bla...jum cekidooookkk..

credits to Wikipedia okeh..coz aku telah mengopi info ni

Pada 4 Julai 1969, Malaysia telah menandatangani perjanjian untuk membina sebuah stesen mengesan bulan rekaan yang apabila siap kelak akan membolehkan Malaysia menyediakan perhubungan telekom secara langsung dengan negeri-negeri di Asia, Afrika dan Eropah.
Syarikat Mitsubishi Shogi Kaisah Berhad telah berjaya mendapat perjanjian tersebut pada bulan Julai 1968. Pengarah Telekom Negara, Encik Kam Pok telah menandatangani perjanjian itu dengan Pengarah Syarikat bagi kawasan Asia Tenggara, Encik Eiji Yokoyama.
Menteri Kerja Raya, Pos dan Telekom, Tun V.T. Sambanthan yang hadir di upacara tersebut memberitahu bahawa projek itu adalah dirancang dan diusahakan sendiri oleh jurutera-jurutera tempatan. Melalui pembinaan stesen itu, Malaysia akan dapat meluaskan aliran telekomnya menerusi satelit di Lautan Hindi dengan Britain, Austaralia, Jepun, Pakistan Timur Barat, India dan Indonesia. Stesen satelit tersebut juga boleh menerima dan memancar siaran-siaran televisyen dari negara luar.
Dengan perasmian projek stesyen satelit Kuantan pada hari ini dalam tahun 1969 maka Malaysia telah memasuki satu era baru dalam bidang perhubungan. Dengan siapnya stesen satelit itu pada tahun 1970, rakyat Malaysia berpeluang bagi menikmati kemudahan untuk berhubung dengan negara-negara lain.
Stesen Satelit Bumi Kuantan telah dibuka dengan rasminya oleh Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman. Stesen yang dibina dengan harga RM 9 juta ini telah membuka lembaran baru bagi Malaysia dalam sejarah perkembangan dan kemajuan sistem komunikasi saperti yang dicapai oleh negara membangun yang lain.
Malaysia telah mula menggunakan sistem perhubungan satelit sejak tahun 1965 lagi dan pada hari ini dalam tahun 1970 negara kita telah berjaya membina Stesyen Satelit Buminya sendiri di Kuantan.
Kerja-kerja pembinaan stesyen tersebut telah dimulakan dalam bulan Februari tahun 1969. Pembinaanya telah dijalankan bersama oleh Jabatan Kerja Raya, Lembaga Letrik Negara dan Kerajaan Negeri Pahang. Dengan terbinanya stesyen ini akan dapat merapatkan lagi hubungan komunikasi antarabangsa, dan secara tidak langsung telah memberikan berbagai faedah lain termasuklah faedah dari segi ekonomi dan juga sosial masyarakat Malaysia.
Dengan perasmian satelit bumi Kuantan juga telah membuka lembaran baru dalam sejarah telekomunikasi dan menjadi asas perkembangan teknologi yang lebih canggih di masa hadapan.
Stesen Bumi Satelit Kuantan masih beroperasi pada hari ini.


lam kul 2 lebey kot kitorg pown berangkat pulam..akhirnye selesai la task kitorang..hehe..proses bodek membodek pown bermula..bodek pakcik bus..ajak g Teluk Cempedak..yeay!..dh lame x datang ctu wei..rindu..juz g lepaking ..solat dan lunch..pastu terus balek Uthm..jum layan gambar2 okeh..

enchek ape ntah yg bg ceramah..

geng satu class yg meletop

bergedik ng semek patingg

lapow gile babang tyme ni

teke aku buat ape?ekeke..smpat 3g ng sayangku

da nk balik..babai