INTR0 B0UT ME

My Photo
mizz ghah
i am 24 years old girl whom very much love bout myself, my family and really appreciate all the moments of my life..n0t worry bout t0morrow..s0meone who likes the freed0m,beauty and education..Alhamdulillah, i graduated as a Bachelors Degree in Electrical Engineering with Honours.if i have extended life and if there's a chance, i want to continue my study at a higher level..Insyallah..sumtimes im a emotional pers0n..ermmm...whats0ever..owh well..this is my life, When Heart's Say is my blog..;-)
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Wednesday, March 03, 2010

:: bile korang xtau bahasa ::

sape org terengganu kat sini sila angkat tgn sambey tutp ketiak bucuk korang????..sila2 agkt..!saya mau kira..ngeh3..sape2 la yg lahir kt terengganu ke,suami or isteri asal sana ke,pakwe keje sane ker,kwn or musuh menetap di sana ke..watever la.tp siket sebanyak korang kene tau gak bahasa-bahasa pelik or loghat pelik terengganu ni..wah..teruja bebs tulis entry ni..rase cam nk full speak in terganu but takot korang terlopong ternganga silap haribulan terus nanges xtau maksud.kikiki..yer..aku x malu lgsung nk ngaku anak terengganu..anak jati lagik..anak sejati bukan anak itik sekati yep.harap maklum.!..so like weird kan lau anak terengganu tp gatal speak france..eii geli i nyah.aku dh merantau..jap ek nk pikir..oke after diploma kat kedah,aku ke selatan..kursus 3 bulan kt mantin..nogori sembilan..pastu sambung degree kt batu pahat..so banyak bahasa aku blajar.tp kengkadang diorg ckp loghat diorang..aku belasah loghat aku.jd cam itik ng buaya lak..masing2 terpinga2..kahkah..before kite wt tuisyen bahasa ganu ptg ni..ak nk cite pgalaman masa mula2 serumate ng org kedah..

situasi 1
nadya  : g'hah..ko tolong amik kasut merah aku jap
aku  :mane ader kasut kaler merah kat sini wei..!(sambil tercari2 campur benci yg amat coz x jumpe cari pownnn!
nadya  :tu...hah tu ape..?amek sekarang!
aku  :ni selipar la bodoh!..(rase nk amik selipar tu dan nk sumbat dlm mlut dia)

rupanya..selipar tu dipanggilnye kasut...ngeh3..

situasi 2
nadya  :g'hah..aku nk mintak roti empat segi hang dua keping!
aku  :roti?hah...bile masa aku beli roti?(sambey makan biskut hup seng)
nadya  : hang ni kedekut la..bak sini roti tu
aku  :(rase nk baling terus kt muka..)ni biskut hup seng la!..bukan roti minah oi!...

rupanya biskut hup seng yang dicicah ng air kopi tu dia panggil roti empat segi..ngeh3 lagi

situasi 3

aku  :  pinjam kain semayang jap
nana : nah..!
aku : bukan kain la..satu set la kain semayang
nana :ni org panggil telekung semayang makcik oiiii

aku panggil kain semayang..means satu set la..lau telekung lak org ganu maksudkan anak tudung..ngeh3 lagik

dah..cukup 3 situasi tu..dh byk sgt kitorag ni gaduh bab bahasa..satu pantai timo pown penah gaduh mulut..penim2..oke skunk mari tgk bahasa-bahasa terengganu yang rock kapak tp maseh sopan yeyw!

liong = pusing @ jalan2 tanpa tujuan..
lingge = mencuci @ membasuh periuk @ kuali @ kawah besar..
drohong = bising sgt2 @ pintu yang terbuka luas..
khobek = baiki luar daripada biasa @ baiki tanpa manual..
porong = bohsia @ muka yang comot..
beso jereguk...= terlalu besar
dulli mung = peduli ape ke awak
kattok wong = katak
sekut merri = biskut merry yang bulat2 tu
boloq woq = sesak @ berserabut

okey..paham?kompem ternganga..sila tutup mulut anda-anda sekarang..hahaha..so weird kan?tp aku tersangatlah bangga coz bahasa ni bukan calang-calang org yg boleh masuk okeh..x paham sila tye aku..aku jwab ng jujur dan tulus..!
kat bawah ni lak..mcm perumpamaan la tp diolah lam ayat ganu..haaa..jangan main yep..org ganu sgt kreatif cipta ayat yg kasik nampak real & terlampau2.lebey kurang mcm penyedap ayat la..lau x sedap,x syok la cite tu kan?kan?

kuning siyor……kuning
buruk leppok…..buruk giler
toho leppeh…..air yg cetek
tubek gembong ……. buasir
Wohulu ….. bahulu
tubek …….keluar
panah kettek…….. panas yang teramat
paik nepang…..pahit yg amat2
kuba balo….kerbau yg ada wana perang2
beng ikang……… van @lori yg bawa ikan
busuk kohong….busuk teramat
nebeng ngoh……ter over
pekat likat…..pekat ah
nganjing…..meng anjing-anjingkan??? mempermainkan
sepeng ....contohnya, rambut yang di potong tak sekata

sooo ampun maaf dipinta sekiranye anda langsung tidak paham..selamat mencuba dan selamat belajar..