INTR0 B0UT ME

My Photo
mizz ghah
i am 24 years old girl whom very much love bout myself, my family and really appreciate all the moments of my life..n0t worry bout t0morrow..s0meone who likes the freed0m,beauty and education..Alhamdulillah, i graduated as a Bachelors Degree in Electrical Engineering with Honours.if i have extended life and if there's a chance, i want to continue my study at a higher level..Insyallah..sumtimes im a emotional pers0n..ermmm...whats0ever..owh well..this is my life, When Heart's Say is my blog..;-)
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Thursday, April 15, 2010

:: kisah pakcik buta jual tisu dan pengemis cina ::

ni kisah yg patot korang ambil pengajaran oke..kejadian ni kt sebuah restoran.restoran yg ramai gile org..kt Stulang,Johor yer..tmpt tu dikenali ng tempat yg org Singapore rajin lepak..kt The Zone..so restoran tu memg sodap coz x silap aku owner nyer org Kelantan .oke pulstop.xde kaitan pown ng restoran ni..saje nk promosi lebey.coz masakan nye enak sekali.

okeh..tengah syok makan..eh tipu mase tu x sampai lg makanan aku punyer..kt depan aku aku tengoklah sorg pengemis..berbangsa cina okeh.mule2 g meja depan aku..meja depan aku ader 3 org dak lelaki..lelaki melayu yerp..dorg pown tgh dok nunggu mknan cam aku gak..tp dorg still kontrol thn lapar..tp aku bagai nk gile lapar..muke nk telan org .pengemis cina tu pergi kt group dak laki..aku tgk dr jauh je la..aku tgk dak laki tu bg la wang masuk lam mangkuk yg dibawanye tuh...oke..pastu terkedek2 dtg kt aku plak..aku dh cuit2 kaki bebyboy aku kt bawah..aku ckp buat dunno jer..bebyboy pon mcm teragak2 gak la..pastu kitorg buat mcm dia x wujud kt ctu..kejam x? x kejam x kejam dia pon blah mcm tu jer..pastu mkanan pon sampai..aku pon ape lagi..balun mkn x pandang kiri kanan dan tibe2 terhenti suapan bile dengar org bagi salam..aku tgk seorang pengemis gak..jap pengemis ker? xkot...seorang pakcik tua pegang tongkat then matanya buta." dik ,nk beli tisu dik??" bebyboy pon menghulurkan wang dan ckp kt pakcik tu xnk beli tisu..amik wang sebagai pemberian ikhlas..pakcik tu pon ckp " terima kasih dik.." pastu ada lgi..siap mendoakan kitaorg dimurahkan rezeki lagi...okeh..kitaorg memg ikhlas pakcik pastu aku tgk pakcik tu berjalan ng tongkat pergi ke meja group depan aku..but paling menyedihkan diorg juz wat duno jer..lam hati aku mebi dorg dh bagi kt pengemis cina tu td kan..so xperlu la bg lagi..tanggapan aku je..pandainye leh bace fikiran org

so aku nk korang renungkan ape msg yg aku nk sampaikan kt sini..oke lau pikirkan kite sesama manusia atas muka bumi ni perlulah tolong menolong...jgn korang nilai kami ni x adil ng bagi wang kt pakcik tu sedangkan kami x bagi wang kt pengemis cina tu kan..pastu bebyboy ckp..pengemis cina tu masih berupaya lagi B..dia mampu nk buat sumtin keje yg leh bagi dia duit..bukannye ng cara mcm ni.Tuhan dh bagi dia kudrat untuk bekerja dan tanggung diri dia..berlainan ng pakcik tua..walaupon aku tgk masih berupaya berjalan tp pakcik ni dikategorikan istimewa coz cacat penglihatan..tp dia x mintak duit free of charge..but dia still jual tisu kan??? sebab tu aku xnak beli tisu..tp nk bg ikhlas coz pakcik ni patot kita tolong..walaupun dia x celik mcm kita,but dia still ader usaha nk jual tisu..kan?? 

bukannye kami bersikap prejudis mentang2 ko kaum cina aku kaum melayu..aku xnak tolong..nehi nehi kitaorg bukan mcm tu..=) kitaorg still mengamalkan prinsip 1 Malaysia...yg wat aku ilang sket kepercayaan pd pengemis cina coz one day dulu aku g Carefour...pengemis cina gak tp budak okeh..gemuk..menandakan cukup makan..betol x??..pastu aku lintas depan dia..aku x bagi pon sedekah kt dia coz aku tgk lam sluar..means dia pakai short then ade poket2 kt tepi..sampai terkeluar duit bebs..duit kertas byk gile..dua2 poket..sumpah aku x tipu..sampai terbukak poket tu..see! pengemis sekarang memang canggih..siap pakai henpon dua tiga..kesian memang kesian.tp rase cam kesian kt diri ini coz salu tertipu..tp ak sedih gak..kenapa manusia x leh nk berusaha untuk diri sendiri?? sedangkan Tuhan dh bagi kudrat sihat tubuh badan..kenapa mesti nk cari rezeki ng cara tu?? lain la kita dh betul2 x mampu dan berdaya...memang la lau ckp cara tu halal..tp smpai bile wahai manusia???renungkanlah....






MizzGhah