INTR0 B0UT ME

My Photo
mizz ghah
i am 24 years old girl whom very much love bout myself, my family and really appreciate all the moments of my life..n0t worry bout t0morrow..s0meone who likes the freed0m,beauty and education..Alhamdulillah, i graduated as a Bachelors Degree in Electrical Engineering with Honours.if i have extended life and if there's a chance, i want to continue my study at a higher level..Insyallah..sumtimes im a emotional pers0n..ermmm...whats0ever..owh well..this is my life, When Heart's Say is my blog..;-)
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Wednesday, April 07, 2010

:: banyaknye pantang larang...adeh :

musykil musykil...terhengat tym kecik dolu-dolu bile main pada waktu Maghrib.."cepatttttt!!masuk dalam umah..!nti kene sembunyik dek hantu!!!! " terkocoh-kocoh berlari x sempat pakai selipar pown terus berdencum masuk lam umah..takut hantu sembunyik punye pasal..pastu tym tengok tb lak "kenapa duk atas bantal??nanti bisul baru tau"..terus hamek bantal baling kat tempat lain.."cis!i benci bisul"..pastu bile dengan besnye menggoreng ikan sambil menyanyi"..x baik nyanyi kt dapor..nti dapat laki tua"..hamek ko!..xnak laki tua...uwaaaa..

mak oiii..banyaknye pantang larang..buat itu x buley buat ini x buley..habes apa yg buley?kompius i.org melayu memg banyak pantang larang..pantang larang apakah itu??pantang larang ialah kepercayaan org melayu zaman lampau..zaman tok nenek moyang kite lar yg berkaitan dengan adat dan budaya.pantang larang ni adalah diperturunkan secara warisan..so cucu cicit ciat ni still percaya lagi ng menda mcm tu termasuklah aku ni..hehehe.tp u'oll tau x ni sebenarnye nk mengajar kite membawa kepada penerapan nilai-nilai yg baik la..so nak xnak kite msti nk ikut pantang larang ni kan..lau x padah menimpa..pdhal x pown.,juz untuk menakot-nakotkan supaya x buat sesuatu ng sewenang-wenangnye!

haha..tp baru aku tau sekarang kenapa aku xleh duduk atas bantal..syok dow lau duk atas bantal tym tengok tb..nikmat jer layan...haha..tp sebenarnye bkn bisul pown..coz bantal tu kan alas kepala kita nk tdo..so agak x sopan kita duk atas tu..satu lagi takot koyak rabak bantal tu...pastu sampai skunk aku rase cam nk tengok nasik menangis..coa org ckp mkn nasik mesti habe..lau x naik tu nanges.. dulu aku duk mengendap sampai naik juling mata semata-mata nk nengok camne la airmata nsik ni..tp x pernah2 ade..so aku set mind aku yg naik ni nanges dlm hati..tu dulu!zaman aku tatau pape..skrg baru aku tau x baik membazir makanan..so org-org tua ckp mcm tu la..walaupon perot da kembung aku still suap nasik lagi nk suh habes..lau x aku kesian nasik nanges!kahkah..lawak la =)

ni kes mase tadika dulu..tym dolu-dolu kan juz pakai pensel 2B jer..zaman tu xde lagi pensel picit-picit tu..kalo ader pensel mesti ader penggorek kan??eh silap..pengasah pensel xpown sharpener..so sharpen la pensel tu..x puas hati lagik..siap sharpen dua2..ujung ats ng ujung bawah..leh gune da-dua bahagian kan??tp ade sorg budak tu ckp x baik sharpen ujung2 camtu nti mak bapak mati berdiri!..aku terus buang pensel tu..gile ko..tanak haku...bila balik ckp kt mak siap nanges2 lagi..tp tu karut..xde maknanye sume tu..juz nk elakkan kite cucuk-cucuk pensel kt kawan..huhu..buduhlah budak tu.aku pon buduh jugak coz percaya..membazir duploh sen duit aku buang pensel tu..

pastu nk ketip kuku kene pada waktu siang jer..xbleh pada waktu mlm nti pendek umo dan juga nti hantu paku dtg..adeh deh deh...btul ker??x ...sebenarnye pada waktu mlm kang gelap..so nti tekut terketip isi kuku lak bru padan muke ko..haha..byk lagi la pantang larang..memg banyak x terkira..atas korang la nk percaya ke x..tp better kita folo yg dalam Al-Quran jer..tu yg afdal..kengkadang mcm tersyirik pown ader kan..silap information buruk padahnyer..so renung-renungkanlah yer =)

bila pegang budak..cepat dpt anak..haha





MizzGhah