INTR0 B0UT ME

My Photo
mizz ghah
i am 24 years old girl whom very much love bout myself, my family and really appreciate all the moments of my life..n0t worry bout t0morrow..s0meone who likes the freed0m,beauty and education..Alhamdulillah, i graduated as a Bachelors Degree in Electrical Engineering with Honours.if i have extended life and if there's a chance, i want to continue my study at a higher level..Insyallah..sumtimes im a emotional pers0n..ermmm...whats0ever..owh well..this is my life, When Heart's Say is my blog..;-)
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Friday, May 07, 2010

:: abah pergi tanpa pesan..selamat hari lahir ::

hari ni 8 Mei..hari lahir abah..Selamat Hari Lahir Abah yang ke 62..untuk mendoakan semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki mungkin tidak lagi..yang hanya mampu kudoakan semoga rohmu dicucuri dan moga abah aman di sana..pagi tadi kumpul satu family..tp bukan untuk menyambut hari kelahiran abah..tp untuk makan pagi bersama-sama..rindu giler nk kumpul brsama mcm dulu..sewaktu abah ade..tp itu dulu..dh sepuluh tahun abah kembali ke Rahmatullah..abah pergi tanpa pesan..perit!!!! Ya Tuhan...abah pergi dengan keadaan yang tidak diduga..abah pergi saat aku masih memerlukan..saat semua orang memerlukan..saat mak aku masih perlukan suaminya di sisi..

imbas kembali suasana petang yg sangat suram..langit bewarna kuning menandakan waktu beransur maghrib.terima panggilan dr mak sedara bertanyakan abah.waktu tu aku bru balik training netball form 1..yer! aku sangat aktif bersukan coz lam family aku,aku agak aktif daam netball ..sedikit dorongan dr abah..terima kasih abah..adikku paling bongsu mase tu 5 tahun..untuk mengerti akan satu kematian ntah tahu ntahkan tidak!..aku tengok mak sedara aku datang dan menenagkan mak..tp mak setitis pon tiada airmata...bukannya gembira dengan berita memeritkan itu..mungkin ini lah dugaan maha besar untuk diterima..mungkin jugak terlalu terkejut ng berita itu..setelah mendengar " abah meninggal "..aku rase bukan berpijak pada bumi lagi...Ya Allah..begitu sekejap Kau meminjamkan abah padaku...secara otomatik aku berfikir..sape kah yg nk bagi aku duit blanje skolah pasni?sapekah yg nk bg semangat kt aku pasni?sape yg nk motivasi diri aku pasni?sape nk bwk aku g jenjalan pasni??? ...

abah meninggal bukan di depan mata kami semua..kami tidak menyaksikan saat malaikat mengambil nyawa abah...kami tiada di sisi abah..abah meninggal jauh di Kemboja..abah pergi kerana kerja..kerana meeting..kerana terselit sedikit kerja amal yang ingin dilakukan..alhamdulilah abah sempat menderma untuk beberapa buah masjid di Kemboja...aku sangat bangga..pergimu satu perjuangan..abah tidak sakit!!abah bukan disakiti!! abah bukan eksiden!! tapi serangan jantung mampu menyentap manusia yang dipilih olehnya..kejamkah itu??x...ajal dan maut sume di tangan Allah..kata kawan abah..abah masih mampu membeli loket emas setiap seorang untuk anak perempuannya..ye,setiap seorang memakai loket tersebut..abah membeli kain songket yang panjang untuk menutup kerandanye sendiri,,..abah masuh sempat membeli sume itu untuk kami..tapi kenangan bersama abah tidak mampu sape2 untuk membelinye...

kate kawan abah lagi..saat orang memanggil abah kerana sudah terlewat abah masih tersenyum..mungkin itu petanda trakhirnye..semasa naik bas..kawan-kawan abah sempat menegur kerana banyak barang yang abah belikan utuk dibawa pulang ke Malaysia,..tp itulah yang terakhir..abah jatuh terduduk di atas kerusi dan Tuhan Maha Kaya...abah pergi tanpa pesan...abah terus dibawa ke hospital untuk diberi bantuan,.tp ajal tetap ajal..manusia tidak mampu mengubah semua itu..

keadaan di umah sedikit kelam..sedih dan tidak percaya di atas kematian abah..mata ini x berhenti menangis...mulut x henti dengan bacaan yasin untuk abah..walaupun jenazah abah tiada depan mata,tapi aku tetap berharap mayat yang dibawa pulang nanti bukan mayat abah..sanak saudara dr sume pelusuk sudah datang..kawan-kawan abah sume dtg..terima kasih kepada sume kerana datang memberi penghormatan terakhir..

keesokan harinya jenazah abah tiba dengan selamat dengan penerbangan MAS..syukur kerana tiada masalah dihadapi memandangkan kawan-kawan abah menguruskan sumenye dr sana..abah sudah dimandikan di sana..dikafankan serta disembahyangkan di masjid sana..tiba disini..aku gagahkan diri sewaktu melihat van jenazah tiba di perkarangan rumah..Ya Allah tabahkanlah hati hambaMu..tp x mampu membendung kesedihan sewaktu keranda dibuka...

hancur luluh hati anak abah..wajah abah yang pucat ..sedikit keringat di wajah abah...terduduk seketika..abah tidur dengan lena sekali..Ya...aku akur dengan ketentuan takdir..aku terpaksa terima hakikat yang paling pahit dalam hidup..abah pergi dengan selama-lamanya..abah tinggalkan anak abah tanpa pesan..abah tinggalkan anak abah dengan keadaan yang tak diduga..kukucup wajahmu abah..airmata aku sekat dari menitis di wajah abah..sedaya upaya aku tahan tangis supaya aku tahu abah akan terseksa jika melihat aku menangis..aku melepaskan abah pergi dengan tenang...ku tenung wajah abah lama-lama..ini yang terakhir..mane mungkin aku menatap wajah abah selepas ini..setelah usai semua..wajah abah ditutup..abah disembahyangkan lagi di rumah serta di masjid memandangkan kawan-kawan abah yg ramai...ku ikut ke tanah perkuburan..ku lihat satu persatu tanah menimbus ....abah pergi ke dunia barzakh..abah dikebumikan di tanah perkuburan yang sama dengan tok dan toki...iaitu mak dan ayah abah..

sepuluh tahun telah berlalu..bagai semalam peristiwa itu terjadi..mak begitu kuat..kuat menghadapi dugaan..mak jarang menangis depan anak-anak...hati adik kecilku yang bongsu ketika itu harus dijaga rapi..dia akhirnye mengerti akan kematian..dia mewarisi muka abah..sangat mewarisi..aku hidup tanpa abah di sisi..tapi terima kasih mak..kerana mak  lah ibu dan juga mak lah abah..mak masih setia walaupun dh bertahun abah pergi tapi mak mampu hidup seorang tanpa pengganti abah..mak ader anak-anak yang mampu menggembirakan hati mak..aku???..untuk meratapi bukanlah sesuatu yang baik..tapi kenangan demi kenangan tetap menggamit..balik umah tengok gambar-gambar arwah abah di setiap pelusuk..mak!mak x pernah lupa akan abah..abah..abah..kalaulah abah ade lagi...abah boleh tengok anak abah berjaya..walopon anak abah tidak mampu terbang ke luar negara mcm abah inginkan tapi anak abah mampu sampai ke tahap sekarang..mungkin abah lihat dari jauh..anak abah tahu sume itu..

yang mampu kak nurul doakan semoga abah ampunkan dosa-dosa kak nurul..semoga abah aman di sana..kak nurul sayang abah!..kak nurul tahu sejauh mane dunia kite ..walaupun Allah dh pisahkan dunia kita..tp doa kak nurul pada abah tetap sampai..Al-Fatihah..Selamat Hari Lahir Abah...