INTR0 B0UT ME

My Photo
mizz ghah
i am 24 years old girl whom very much love bout myself, my family and really appreciate all the moments of my life..n0t worry bout t0morrow..s0meone who likes the freed0m,beauty and education..Alhamdulillah, i graduated as a Bachelors Degree in Electrical Engineering with Honours.if i have extended life and if there's a chance, i want to continue my study at a higher level..Insyallah..sumtimes im a emotional pers0n..ermmm...whats0ever..owh well..this is my life, When Heart's Say is my blog..;-)
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

Wednesday, June 09, 2010

:: perempuan kena pandai masak ::


orang tua-tua cakap pompuan kene pandai masak if nk pikat hati sang kesuma dewa atau si suami? betul eh? tp bagi aku yes,dat's rite..totally is correct!..si suami sebenarnye lagi suka makan masakan si isteri.tp sekarang si isteri take easy je menda alah tu sume..ala,makan kt kedai jer...xpon.. bibik kan ade,suh je bibik masak gulai lomak yg u nak tu sayang lebey kurang la kan dialog seperti itu biasa didengari di corong-corong mulut si isteri sekarang.

but dis situation can be considered if si isteri tu bekerja jugak..mane nk kepit anak lagi,mane nk balik masak lagi untuk luch..jd amik mudah lunch makan kt luo jer la..jgn pandang menda itu enteng okeh! perkara mcm ni la yg buat si suami tawar hati nk duk kt umah.sebab??? sebab kalo dh si suami owes makan kt kedai..nak2 pulak minah indon yg pinggang bak kerengga yg masak,xde maknanye si suami tu nk mkn kt umah..baik minah indon tu je jd bini..itu adalah dialog kaum lelaki sahaja yg kate lam hati jer weh
 
 
mak salu pesan..kene pandai masak..wajib pandai! lau x pandai kene buat2 pandai..so until now,aku salu wt ala-ala bijok tyme masak..akhirnye menjadi jugak kemasakan aku walau ade kemasinan dan kepahitan dan juga ketawaran.dulu aku x pandai pon menyiang ikan..sampai putus kepala ikan aku buat..last2 aku usaha sendiri sehingga ikan tu tetap comey walau segala isi perut telah dibuang..alhamdulillah dengan pengalaman yg ade,tym form 3 aku amek ekonomi rumahtangga so salu la aku masak..selalu menempek je tgk cikgu masak..sehingga aku pakar buat nasik ayam!haha..
 
pastu pasal masak2 lagi ni yeah..gulai2 tu oke lah..walau x sesedap air tangan mak aku,tp sedap la mungkin..satu je aku paling takot tym duk dapur...tym aku nk guna santan..ekceli aku sgt tidak suka pakai santan kotak..aku lebih suke pakai santan yg asli dr buah kelapa..belah buah kelapa pandai la tp tym nk mesin memg failed! oredi failed! sampai naik kejang tgn aku,tp kompem2 berterabur hampas kelapa..aku takut..uwaaaaa! 

so aku nk sampaikan kt cni,ak memg tidak sehebat Chef Wan yg pandai masak,cincai2 saje buleh la..tp aku sgt minat memasak sedangkan aku tidak minat langsung bercucuk tanam..hahaha!gile keji ..bila tym aku cuti semester mcm ni,kompem2 mak aku hanya goyang kaki tgk tb..sedangkan aku prong prang prong prang di dapur tengah memasak..ala..aku x kesah memg aku suke!
 
aritu aku masak nasi ayam..tym si bebyboy balik..dia salu merungut nk mkn masakan aku..aku rase tercabar gile..dia hengat bini dia ni x pandai masak kewww??aku jemput dia makan kt umah..terlopong seyh..kenyang terus mkan nasik ayam aku..bukan nk cite aku pandai masak kt cni..bukan yer..aku x seangkuh itu..tp even aku bukan lagi berlaki bini tp hati aku tersenyum2 melihat dia begitu berselera makan masakan aku..aku pasti si isteri2 kt luar sane pasti punye perasaan sama mcm aku apabila dihargai oleh sang suami.. ..aku suke bila dipuji dan dihargai dengan ape yg aku lakukan ,bukannya aku suka dipuji kosong semata-mata.
 
InsyaAllah bile dh kawen nti aku akan pastikan perut si suami aku nanti berisi dengan masakan aku jer..dh memg tanggungjawab si isteri menjaga kebajikan si suami..begitulah sebaliknye...
 
p/s : tengah blaja nk masak nasik dagang plak..yuhuuu...


MizzGhah